30 d’octubre 2013

Ets una mala persona!

Aquest afirmació la pronunciava amb veu rogallosa l’actor d’una sèrie de televisió de la que ni recordo el nom. Però la frase em va quedar, com aquelles que s’han posat de moda a la radio o a la TV i que s’introdueixen sobtadament en el guio, com per exemple la famosa “Ho heu vist?” o “S’ha matao Paco!”  o “Es una mujer digna de admiración”, totes elles molt usades a programes com Polonia o APM. Em sembla que se’n diuen “sicofonies”.

“Ets una mala persona”, es fa servir per desqualificar al interlocutor. En realitat un cop mes es una utilització subjectiva, perquè potser que el interlocutor no tingui mala fe o no actuï mogut per intencions inconfessables, sinó simplement que la seva actuació u omissió no sigui concordant amb els nostres interessos.

Hi ha casos però, que si es pot afirmar que algú es una mala persona, perquè la seva actuació ofèn d’una manera gratuïta, en aquest cas per omissió.  La de Alfonso Rus,  president del CD Olímpic de Xàtiva, que ha denegat el minut de silenci demanat pel  president de la UE Llagostera amb motiu de la mort en accident de tràfic del jugador del Girona B Nil Marín.


No li hagués costat gens i hauria quedat com un senyor. Cosa que ha demostrat que no es. Ha quedat com una mala persona.

25 d’octubre 2013

A Manolo le han robado el carro

La muerte le ha robado a Manolo Escobar el carro de la vida. 

Manolo Escobar era un cantante que cosecho sus mejores éxitos artísticos en la España de los sesenta y los setenta, una España afanada en despegar de la miseria de la posguerra y que tenia en el incipiente turismo que nos visitaba  - a falta de riqueza en materias primas o en industria - una de las mejores bazas.

Los turistas eran publico proclive para escuchar y bailar al son de las canciones de Manolo, con un sonido y un estilo propios, a medio camino entre la copla y la canción moderna, conseguidos con la peculiar ejecución vocal y musical del grupo formado por el y tres de sus hermanos. En este campo Manolo Escobar se desenvolvía con notable éxito e incluso se casó con una turista alemana que conoció en una discoteca de Playa de Aro y con la que ha compartido su vida durante cincuenta años.

Pero entre los habitantes del país Manolo también tenía un notable éxito, no solamente por sus canciones, sino también por su intervención en numerosas películas en las que su protagonismo se orientaba hacia un prototipo de español muy en boga en aquellas épocas en que triunfaban Landa, López Vázquez o Leblanc.

En Catalunya Manolo Escobar era muy apreciado. Llegó aquí en 1945 y su carrera artística se inició entre Badalona y El Raval, donde sentó los fundamentos de su gran proyección. Tenía reconocida la "medalla al treball" de la Generalitat y era socio distinguido del Barça.

Aunque haya a quien pueda parecerle contradictorio, aquí siempre ha habido una amplia predisposición para admitir e integrar artistas de otras raíces culturales, que han encontrado apoyo para poder desarrollar sus actividades, conciertos y espectáculos. Es el resultado de la amplia aceptación que tiene en la sociedad catalana la pluralidad y la multiculturalidad.

Baste ver a título de ejemplo la inclusión de un espectáculo de flamenco entre las actividades oficiales de la festividad del pasado 11 de Setembre.

Manolo Escobar se ha identificado como muchos otros y durante una época difícil, con una cara amable y tolerante. Eran épocas en que a lo mejor existía una mayor proximidad y una más favorable sintonía en amplias capas de la sociedad.

Y conste que me refiero a la sociedad, no a los políticos.


23 d’octubre 2013

El fòrum mediterrani - Coses fortuïtes i coses que no ho son


En qualsevol moment pot produir-se l’ensurt.

Érem al port de l’Estartit el diumenge passat i jo estava fent no se que en la barca. De mentre la meva dona passejava a la gosa i aprofitava per prendre una mica de sol.

De cop sento que em crida amb urgència perquè vagi on es ella i jo penso “ja s’ha caigut la gosa a l’aigua!”. No seria la primera vegada que es dones un bany inesperat, darrera de la seva falera per bordar-li a les ones.

No, no era la gosa. Era una senyora d’una certa edat, que havia lliscat per la vora del moll i s’havia caigut entre dos vaixells amarrats.

Vaig anar-hi corren i em vaig trobar amb la següent escena: la dona estava plenament en el aigua; el propietari d’un dels dos vaixells l’estava agafant d’una ma i amb l’altra la dona s’aferrava a un salvavides. La senyora, d’una certa corpulència,  estava com paralitzada i no es movia ni per a intentar sortir-se de la situació. No semblava haver rebut cap cop.

El marit, un home igualment d’edat, demanava auxili i se’l veia notablement neguitós, caminant a munt i avall sense parar.

Jo vaig intentar agafar-li l’altre ma i veure si estirant podíem treure-la de l’aigua, però la senyora estava massa espantada, no es deixava anar del salvavides i a mes, la seva corpulència ens ho impedia. Vaig saltar a un dels vaixells, que era un veler i vaig fer lliscar l’escaleta al aigua. Vam empenyer a la senyora fins que  pogué posar peu en un dels esglaons i recolzar-s’hi, el que millorà la situació, però la accidentada encara era incapaç de pujar per si mateixa .

Finalment van venir uns empleats del port i entre tots vam pogué hissar-la fins al moll. La senyora, xopa de cap a peus, no podia tenir-se dreta i li vam oferir una jaqueta per que substituís la roba mullada. Però el marit no va voler de cap de les maneres, tot i que la seva decisió era la de viatjar a Barcelona immediatament.

Be, afortunadament es va tractar de una cosa que hagués pogut ser seriosa, però que a hores de ara només es tracta d’una anècdota produïda per un fet fortuït i imprevisible.

El que no es fortuït i imprevisible ha estat el comportament dels representants del Govern Espanyol envers la figura del President de la Generalitat en l’àmbit del fòrum mediterrani. Perquè aquest menyspreu no s’ha fet al senyor que ocupa aquest lloc en l’actualitat. S’ha fet a la institució i a tot Catalunya, comprenen també a aquells  que viuen aquí tot i que no es considerin representats per el partit actualment en el Govern català.
  
Ha estat una veritable estratègia de menysteniment i qualsevol a qui no li cegui el partidisme en les idees ho ha de veure així.

No es de calaix que en comunitats governades per el PP s’admeti que el president pugui dirigir-se als visitants en fòrums similars al que s’ha celebrat avui a Barcelona i en canvi aquí es prohibeixi expressament. Si la justificació, si el que temien els del PP era que en Mas fes un discurs sobiranista de cara als assistents, es inadmissible també que en Mariano Rajoy hagi aprofitat per a fer ell el seu discurs contrari.

El que passa es que el PP ja està desfermat. Ja no l’importa dissimular mes o menys els seus comportaments dictatorials i cada cop planteja excuses o justificacions menys plausibles per a fer el que mes els agrada, o sigui, el que els surt dels pebrots.

Quan els manca als del PP per a ni tan sols somiar en tenir quelcom semblant al fair-play angles!

21 d’octubre 2013

El Tribunal de los Derechos Humanos de Estrasburgo y David Birnbaum

¿Qué tendrá que ver el citado Tribunal con este escritor amateur de teorías filosóficas?

Nada aparentemente, más que la secuencia surgida en la ilación de mis pensamientos.

Esta ilación ha surgido a raíz de leer la noticia aparecida hoy, de que el Tribunal de los Derechos Humanos de Estrasburgo ha dado un revolcón al Gobierno español, ratificando la derogación de la Doctrina Parot. Mi parecer sobre el tema es aparentemente controvertido:

Por una parte y radicalmente, no puedo estar a favor de que salga libremente tras haber cumplido penas que parecen irrisorias, quien ha cometido asesinatos con notable saña, asesinatos que han afectado de manera indiscriminada a jueces, militares y civiles. No es ajeno a ello el hecho de que por la época en que ocurrió lo de Hipercor,  solíamos ir a comprar a ese centro comercial, por lo que muy bien hubiera podido ocurrir que ahora yo no estuviera escribiendo esto. O que alguien de mi familia no pudiese leerlo.

Por otra parte, ¿creemos o no creemos en un estado de derecho? Porqué el estado de derecho debe de garantizar un trato justo para todos los ciudadanos. Y el Gobierno de turno no puede saltarse las leyes y aplicar con efecto retroactivo leyes a su comodidad. Por mucho que veamos con repulsa a los delincuentes y nos horroricemos con lo que han hecho. Si están mal definidas, lo que hay que hacer es cambiar estas leyes y para ello además no basta una mayoría absoluta. Hay que tener un gran consenso social.

No hacerlo así produce una elevada sensación de inseguridad jurídica y ciudadana. Que es la que ahora experimentamos por muchas otras cuestiones: la ley Wert, la reforma laboral, la ley del Aborto. Pero veis, no es de eso de lo que quería tratar ahora. La deriva de mis reflexiones me ha llevado a pensar en los conflictos generadores de contiendas y en el estudio que ha realizado por medio de computadoras la “American Academy of Sciences”, que avala el que las guerras han sido fuerza de cambio y evolución para las naciones emergentes en sociedades civilizadas. Esa es materia para otro análisis.

Y el siguiente paso de mis reflexiones ha ido a parar a las famosas preguntas trascendentales, en definitiva, ¿Qué somos? ¿De donde venimos? ¿A dónde vamos?

Muchos desde distintos puntos de vista, científicos, humanistas, teólogos, etc. ha intentado dar cabal contestación a estas metafísicas preguntas, formuladas desde la insaciable curiosidad de los seres humanos por saber que pintamos en el universo.

Y ahora ha aparecido un filósofo amateur, David Birnbaum, que cree tener respuesta a alguna de estas preguntas. Birnbaum no es un investigador en el sentido clásico de la definición. Ni es profesor universitario, ni matemático, ni biólogo, ni pertenece a algún colectivo de mentes pensantes.  De hecho su formación es la de un MBA realizado en la Harvard Business School.

Se trata pues de un completo aficionado, con gran interés por la materia, que se dedica al negocio de joyería, con una empresa establecida en la planta 17ª de un edificio en Manhatan. Un cómodo desenvolvimiento económico le ha permitido financiar de su bolsillo algunas iniciativas relacionadas con su afición, como la edición a sus expensas de 40.000 copias de un libro que ha escrito, llamado Summa Metaphysica, donde en 560 páginas desarrolla su teoría sobre los orígenes del universo, antes del Bing Bang.

Porqué, si todo empezó con el Big Bang, ¿Qué ocasionó el Bing Bang? Y fue durante unas vacaciones en las islas Barbados en 1982 cuando la idea le broto con fuerza, sencilla e impactante: fue el potencial. ¿Qué otra cosa podía existir antes que la nada más absoluta, sino el potencial para todo aquello que más tarde existiría?

La idea no es del todo nueva. Ya desde el tiempo de Aristóteles ha habido pensadores que han creído que el universo evoluciona hacia alguna parte, empujado por una fuerza. ¿Explicaría esto una identidad divina? En su libro “Mente y Cosmos”, el filósofo norteamericano Thomas Nagel opina que solo la Teología puede aportar explicaciones del porqué existe la conciencia. No entro a posicionarme sobre el tema y creo que de momento no existen demostraciones más allá de la pura teoría. Aparte de eso, no me considero ni mucho menos experto en la materia.

Evidentemente los estamentos ortodoxos se han lanzado en contra de Birmbaum, por aquello de que como se atreve este absoluto profano a desarrollar una teoría semejante y difundirla e incluso desde alguna organización han amenazado con demandarle por alguna práctica realizada,  más propia de un business-man, que de un filósofo. Pero parece que esto no le importa demasiado a este hombre, que entre venta y venta de diamantes o rubíes, se dedica a fomentar su afán investigador.

Me ha recordado aquella situación que llevó presuntamente a Galileo a pronunciar su famosa frase “eppur si muove”. Ahora no se aplican torturas inquisitoriales pero parece que en cuanto a reacción ante nuevas y diferentes propuestas, los posicionamientos siguen siendo parecidos, o sea el rechazo.


20 d’octubre 2013

I les pensions?


Els pensionistes ho tenim fotut! Amb la darrera reforma, si, la que “garanteix” per els pensionistes un increment anual del 0,25%,  aquests del PP del Govern espanyol han entrat a sac en  un tema que hauria de ser sagrat. Si no fos perquè te mes be poca que molta gràcia, me’n riuria de la cara de lluna de la ministre de treball, la Fàtima Bañez, anunciant aquestes mesures i tractant de vendre-les com un garantia de cara als jubilats.

D’on ha tret aquest Govern els ministres del seu gabinet? Es que no se’n salva ni un! En Wert, en Soria, en Montoro, en Arias Cañete...Potser el menys dolent sigui el De Guindos, però que jo sàpiga, aquest no es militant del PP.

En el meu comes professional sempre havia tingut present que es inevitable que el seleccionador en un procés de captació de personal tracti de trobar, mes enllà del perfil professional requerit i fins i tot d’una manera inconscient, tendències de les seves propies apreciacions i els seus valors en les persones a seleccionar. La objectivitat al 100 % no existeix.

En el cas d’aquests ministres, es evident que el cap del Govern ha posat molt i molt dels seus criteris. Prepotència, arrogància, menyspreu, manca d’orientació cap a la defensa dels interessos de qui realment hauria de defendre, o sigui els ciutadans espanyols, manca de mà dreta...

Els membres d’aquest Govern per les seves formes i les seves manifestacions em semblen mes propers a la imatge del Comte-Duque de Olivares, que a la d’uns gestors i governants del segle XXI.

Interessant l’article d’en Juliana a La Vanguardia d’avui, sobre el retorn d’en Tarradellas, la transició i el “café para todos”.  Es distingeixen clarament els “polvos” que van portar aquests “lodos”.

En fi.

 

18 d’octubre 2013

Camille Pissarro


La radio es posa en marxa i em desperta amb l’acostumat reguitzell de noticies ben amanides per els comentaris dels qui participen a tertúlies.

Mes enllà de les meves conviccions, creences i valoració objectiva sobre els esdeveniments, la deriva i la forma en que tracta de presentar-los l’allau de “pseudo-periodistes” i “tertulians”  m’està començant a cansar.

Que es desbrossin tant minuciosament, tot intentant destacar els aspectes mes turbulents o morbosos en defensa de unes o altres posicions, la recerca de la declaració mes punyent  o que posi en compromís a qui la fa o al seu contrari.
No se. Aquests personatges em donen la sensació de qui sempre corre a treure el Sant Cristo Gros...

Per això avui festa del mal humor i ens anem a veure l’exposició de Camille Pissarro al CaixaForum. Qui heu llegit altres entrades del meu humil blog, s’haureu adonat que l’impressionisme ha estat sempre un dels meus estils pictòrics favorits. Per això no podia deixar escapar la oportunitat de contemplar algunes obres de qui junt amb pintors de noms tant famosos com Monet, Sisley o Corot, va ser un dels mestres indiscutibles d’aquest estil.

A mes, també junt amb Seurat i Signac, va aprofundir en una forma de pintar, anomenada el puntillisme ,   que li va donar un caire espectacular en el tractament de les seves imatges impressionistes.

Pissarro va néixer el 1830 a les Illes Verges, en el si d’una família ben aposentada, comerciant d’efectes navals i reunia llinatge d’orígens diversos: el lloc de naixement pertanyia a Dinamarca, nacionalitat que ell va conservar tota la seva vida. El seu pare era un jueu sefardí d’origen portuguès, però nascut a Burdeos i la seva mare era dominicana.

El 1852 va deixar la llar familiar per la oposició de la família a les seves afeccions artístiques i es traslladà a Veneçuela a on comença a pintar. Mes tard el 1855, s’establí a prop de Paris, on va realitzar estudis a la Escola de Belles Arts i en diverses Acadèmies.

Els escenaris recollits en les seves pintures son resultat de les seves estances en els llocs on va viure durant la seva vida. Inglaterra, a Londres principalment i França,  al Marne, en l’àmbit rural a Pontoise, prop del riu Oise o en ciutats com Rouen, Dieppe, Le Havre i el propi Paris, on va morir el 1903.

Un deixeble notable de Pissarro va ser Gauguin,  amb qui a mes compartia la seva orientació política de caire anarquista. Tot i així, aquesta relació finalment es va deteriorar i van acabar distanciats.

Es considera que Pissarro va tractar d’imbuir aquesta filosofia en la seva obra, sobre tot en aquelles escenes de l’àmbit rural, en les que tractava de reflexar les difícils condicions de vida en el camp, imatges que per mitjans de les paraules va saber també traslladar en la seva obra l’escriptor Emile Zola, amb qui també va tenir relació.
 
En fi, un mati profitos.












Rue Saint Honore al capvespre. Efecte de Pluja - 1897

17 d’octubre 2013

El cortijo español

¿No tenéis la impresión de que España es un cortijo? (Cortijo, coloquialmente interpretado como cotarro, o sea ámbito donde algunos se lo montan a su gusto, pasando por encima de lo que sea o de quien sea).


Esta reflexión me venía ayer cuando en un fútil intento trataba de averiguar como funcionaban las facturas de la luz y del gas. Hay muchas cosas que me quedaron sin explicación, seguramente porqué se necesita el título de Doctor Ingeniero en alguna carrera relacionada para comprender este tipo de documentos. Pero una de las cosas que me quedó clara es que el coste de la materia prima, o sea el de los kilowatios para la energía eléctrica o de los m3 para el gas, no es nada comparado con el coste definitivo, una vez incrementado con impuestos, términos fijos, etc.  Por  cierto, me he dado cuenta de que se aplica un Impuesto sobre electricidad del  5,11 %, cuyo resultado se suma en la cantidad total, aplicando después sobre la misma el 21 % de IVA, o sea, ¿pagamos impuestos sobre los impuestos?


Parece que los aumentos aplicados a la energía eléctrica desde principios de año hasta la fecha pueden ser alrededor del 8% para viviendas de referencia, con una potencia contratada de 5,5 Kw. y un consumo medio anual entre 2.100 y 2.500 Kw.


En 2012 las cuatro grandes Compañías eléctricas españolas tuvieron resultados positivos todas ellas, habiendo ganado en conjunto 6.446 millones de Euros, un 3,2 % menos que en el año anterior. Pero no de la misma manera:


Iberdrola, +1,3 % (2.840 millones)
Gas Natural +8,8% (1.441 millones)
EDP -40 % (131 millones)
Endesa - 8 % (2.034 millones).


Los directivos de estas empresas se han quejado de los recortes en sus retribuciones como consecuencia de las medidas aplicadas por el Gobierno para reducir el déficit de tarifa.


Pero en esta sociedad hay muchos ciudadanos que tienen un problema más acuciante que los de estos directivos y es que el encarecimiento de la energía puede situarlos ante la tremenda disyuntiva de no poder pagar las facturas.   La OCU  ha promocionado una iniciativa de carácter social, ya experimentada en otros países y que a esta fecha ha reunido ya a 477.000 usuarios. Su objetivo es participar en la subasta periódica de energía, que tiene lugar hoy, para conseguir la posibilidad de influir en el precio final de la energía eléctrica.


Sin embargo ya han salido representantes de las empresas distribuidoras, diciendo que al contrario de otros países, donde iniciativas similares si han conseguido resultados positivos, aquí será imposible obtener precios más baratos. Una clara advertencia.


Tal despliegue me ha recordado otras  innumerables muestras de cerrazón que se viven en situaciones similares, como por ejemplo las de los desahucios, en cuya problemática el Gobierno se ha situado claramente al lado de las entidades financieras. Hasta desde Europa han tenido que llamar al orden, como en el caso de los desahucios de Salt, caso de hoy, en el que ha tenido que intervenir el Tribunal de Derechos humanos de Estrasburgo.


Este Gobierno protege sobradamente los intereses de los dueños del cortijo, o sea esencialmente el sector financiero, pero escasamente los de los ciudadanos del país más desprotegidos y sometidos a las consecuencias de la crisis y los de la clase media, que aún pueden consumir, pero al paso que vamos paulatinamente irá dejando de hacerlo. Y cuando se descuelga, por aquello de que no le queda otro remedio,  es tan avaro, es tan poco generoso, que uno se reafirma aún más en aquello de la protección de los intereses de unos cuantos poderosos.


Otra muestra es la del IVA sobre espectáculos. En otros países que lo intentaron y se dieron cuenta del error, inmediatamente lo retiraron, como en Holanda. Aquí claro, mejor “sostenello que no enmendallo” aunque se hunda el sector. Y encima le echan la culpa a la calidad de los espectáculos ofertados, como hizo el ínclito Montoro.

Creo que el Gobierno haría bien en recordar que la recaudación de impuestos sobre un consumo inexistente, tampoco existe.

Muchas voces se aplican en decirnos que no, que esto del cortijo no es cierto, que son figuraciones y que España es uno de los mejores países del mundo donde vivir. Y que hemos de sentirnos orgullosos y todo eso…¿?

05 d’octubre 2013

Utopia


Utopia. Fa anys estava de moda un dit: “No et conformis amb menys, demana lo utòpic”, o quelcom així. Era una frase que hom podia veure amb freqüència grafitejada a les parets, pels carrers.

Crec que era una frase d’arrels anarquistes.

Tot i que sempre m’ha encuriosit el que es relaciona amb l’anarquisme com a moviment social, aquesta afirmació sempre m’havia semblat agosarada. Amb els peus ben plantats a terra i amb els punts de referència ben propers i afirmats, lo de la utopia m’havia semblat mes be inassolible.

Desprès vaig canviar d’opinió. Vaig anar creient que si volies una cosa amb força i t’hi esmerçaves en aconseguir-ho, fins i tot allò que consideraves utòpic podria arribar a ser realitat.

Només que de vegades el assolir la utopia et pot ocupar mes d’una vida. El que es important es que pagui la pena.

Efemerides

El cinco de octubre de 1910, una revolucion en Portugal depuso al rey Manuel II e instauro la Republica. Y la monarquia no se reinstauro nunca mas en Portugal. Tan cerca y tan lejos