20 de juliol 2017

Palau Sator

La plana originada a partir de les terres d’al•luvió generades per el riu Ter en el seu darrer tram, abans de desembocar al mar a prop de l’Estartit, ha estat modificada per les mans humanes des de temps immemorials. Aquesta zona, composada per estanys i aqüífers i a mes sotmesa a inundacions com a conseqüència de les nombroses pluges, ha anat convertint-se en espais de conreu, gracies a la construcció de rescloses, preses i canalitzacions. Hi ha constància, entre altres moltes,  que a Palau Sator, l’any 1343 es recaptaven diners per a construir una resclosa en el Ter. Palau Sator es una de les moltes viles medievals de l’Empordà on, si treus les aglomeracions produïdes pels assistents als nombrosos restaurants (tot ells recomanables) sembla que el temps s’hagi aturat. La comarca ha estat moltes vegades escenari d’episodis bèl•lics derivats de disputes o enfrontaments, com a la guerra de Successió, en que el borbònic general francès duc de Fiennes va assolar el territori i exigí forts delmes als habitants. Diuen que la nit del 19 de maig del 1706 el propi Felip V va fer nit a la rectoria de la població.  

Mes modernament aquesta rectoria també ha estat objecte de noticia: el 1969 el pintor Lluis Bosch estava pintant-t’hi un mural d’un estil modern i reivindicatiu, que no devia d’agradar a segons qui i un grup de persones al crit de “Viva Cristo Rey” va entrar a l’església i va lligar i emmordassar al pintor i al rector, en Nicolau Moncunill. Desprès van procedir a pintar amb pintura negra tot el mural. Tot i així va ser restaurat posteriorment.


La llanura originada a partir de las tierras de aluvión generadas por el río Ter en su último tramo, antes de desembocar al mar cerca de l’Estartit, ha sido modificada per manos humanas desde tiempos inmemoriales. Esta zona, compuesta por estanques y acuíferos y además sometida a inundaciones debidas a las copiosas lluvias, ha ido convirtiéndose en espacios de cultivo, gracias a la construcción de esclusas, presas y canalizaciones. Hay constancia, entre otras muchas, de que en Palau Sator, el año 1343 se reunía dinero para construir una esclusa en el rio Ter. Palau Sator es una de las muchas villa medievales de l’Empordà donde, si haces abstracción de la gran cantidad de asistentes a los numerosos restaurantes (todos ellos recomendables), parece que el tiempo se haya detenido. La comarca ha sido muchas veces escenario de episodios bélicos derivados de disputas o enfrentamientos, como en la  guerra de Sucesión, cuando el borbónico general francés, duque de Fiennes, asoló el territorio y exigió cuantiosos tributos a sus habitantes. Se dice que la noche del 19 de mayo de 1706, el propio Felipe V pernoctó en la rectoría de la  población. Más modernamente, esta rectoría también fue noticiable: en 1969 el pintor Lluis Bosch estaba pintando allí un mural de estilo moderno y reivindicativo, que no debió de gustar a según quien y un grupo de personas al grito de “Viva Cristo Rey” entró en la iglesia, ató y amordazó al pintor y al rector, Nicolau Moncunill. Después procedieron a pintar con pintura negra todo el mural. Aún así, fue restaurado posteriormente.